Σάββατο 13 Νοεμβρίου 2010



ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΜΟΥΛΑ
Αρχαία τραγωδία και παιδί
Όροι πρόσληψης και διαμόρφωσης εθνικής συνείδησης
στη μεταπολεμική Ελλάδα
Σειρά: Επιστημονική βιβλιοθήκη
Πρόλογος: Αλεξάνδρα Ζερβού
Σελ: 384, ISBN: 9789602186831
ΓΙΑ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Αντιγόνη, Ιφιγένεια, Προμηθέας, Άλκηστη και μια χούφτα ακόμα τραγικών
ηρώων συνθέτουν τον πυρήνα της συλλογικής μας μνήμης και στοιχειώνουν
το φαντασιακό μας. Το κύρος των αρχαίων τραγωδιών ως αυθεντικών
μνημείων ελληνικότητας, τις μετέτρεψε σε στυλοβάτες του «ιερού σκοπού»
της εθνικής διαπαιδαγώγησης και του δόγματος της πολιτισμικής μας
συνέχειας. Στο πλαίσιο αυτό, οι διακυμάνσεις και παραλλαγές της πρωτεϊκής
ουσίας της ελληνικότητας μεταξύ των δύο πόλων, του ψευδοδιλήμματος
παράδοση ή μοντερνισμός, καθόριζαν και τους όρους πρόσληψης των
τραγικών μας μύθων.
Μέσα από την επαγγελματική παραστασιογραφία, την εκπαιδευτική της χρήση
ή το παιδικό ανάγνωσμα, η αρχαία τραγωδία επιχείρησε να σφυρηλατήσει μια
ιδανική και αψεγάδιαστη εθνική ταυτότητα και να συμβάλει στην εθνική
συναίνεση – ευσεβή πόθο των κυβερνήσεων μετά τον Εμφύλιο.
Στο πεδίο του παιδικού βιβλίου, οι διασκευές των αρχαίων τραγωδιών
μεταστοιχείωναν τα «πατροπαράδοτα» πρωτότυπα σε προπαγανδιστικά
κείμενα, διατηρώντας μια μακρινή μόλις, καταγωγική σχέση μαζί τους. Άλλοτε
απερίφραστα κι άλλοτε συγκαλυμμένα, απορροφούσαν στοιχεία από το
πολιτισμικό τους συγκείμενο (εθνικοφροσύνη, χριστιανική σωτηριολογία,
λαϊκιστικό ιδεολόγημα της «ψυχής του λαού»…), επιχειρώντας έτσι
συστηματικά τη νοηματοδότηση του ακλεούς πολιτικού παρόντος διά του
ένδοξου παρελθόντος.
Η Ευαγγελία Μουλά εξετάζει το θέμα των χρήσεων και των καταχρήσεων της
αρχαίας παράδοσης, της εκάστοτε πρόσληψής της, ακόμα και της ιδεολογικής
εκμετάλλευσής της σ’ ένα βιβλίο γραμμένο με τόλμη, θέτοντας καίρια και
διαχρονικά ερωτήματα τα οποία δεν επιδέχονται μονολιθικές ή απόλυτες
απαντήσεις.
ΓΙΑ ΤΗ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑ
Η Ευαγγελία Μουλά είναι φιλόλογος στη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση με
μεταπτυχιακές σπουδές και διδακτορικό στην παιδική λογοτεχνία. Το
ερευνητικά της ενδιαφέροντα αφορούν στη μελέτη ζητημάτων ιδεολογίας και
στερεοτύπων στην παιδική λογοτεχνία και στην εφαρμογή καινοτόμων
προτάσεων στη διδακτική της λογοτεχνίας με την παράλληλη εισαγωγή και
αξιοποίηση ευρύτερων πολιτισμικών κειμένων στο ομόλογο μάθημα. Έχει
συμμετάσχει σε πολλά διεθνή συνέδρια, ενώ κείμενά της έχουν δημοσιευτεί σε
συλλογικούς τόμους και σε ποικίλα επιστημονικά περιοδικά, φιλολογικού,
εκπαιδευτικού ή κριτικού περιεχομένου στην Ελλάδα και στο εξωτερικό
(Φιλολογική, Φιλόλογος, Σύγκριση, Κείμενα, Διαδρομές, Άνευ, Νέα Παιδεία,
International Journal of Humanities κ.ά.).

1 σχόλιο:

  1. Ήμουν κι εγώ παρούσα στην υποστήριξη αυτής της διατριβής. Είναι πια δημοσιευμένη. Μπράβο! Και σε άλλες πολλές δημοσιεύσεις!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοφιλείς αναρτήσεις